.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

7. LEKCE


Příroda kolem nás

Lektor přinese do kurzu různé přírodní motivy. Případně zadá studentům za úkol donést fotografie přírody. Pak postupuje podle otázek z bloku Jaký vztah máte k přírodě?
Napíše na tabuli nadpisy:
Největší zázrak přírody:
Škůdci přírody:
Ochrana přírody:
Studenti postupně říkají své nápady. Lektor zapisuje na tabuli.

cv. 1 Zpátky do přírody
Studenti odpovídají na otázku a vyjmenovávají, co dává příroda člověku a co dává člověk přírodě. Zamýšlejí se nad tím, jak se lidé k přírodě chovají. Můžou také říct, jak vypadá příroda v jejich zemi, jak často jezdí do přírody, jestli nějakým způsobem přispívají k ochraně přírody. Pak čtou potichu úvodní text, pak ještě jednou nahlas a řeší navazující úkoly cv. 2 +3.
cv. 4 Studenti si přečtou text ještě jednou a vyhledávají v textu vhodná adjektiva. Pak vytvářejí se slovním spojením krátké věty. Studenti můžou přiřazovat k substantivům ještě adjektiva, která si sami vymyslí.
Např. lesy – husté, jehličnaté, zničené
cv. 5  Studenti se opět vracejí k úvodnímu textu a pak doplňují chybějící informace.
cv. 6  Studenti čtou uvedená tvrzení a říkají, jestli to platí také o nich.
cv. 7 Přírodní zajímavosti České republiky
Lektor přinese mapu ČR, může použít i tu, co je v učebnici. Studenti mají předem za úkol najít např. na internetu přírodní zajímavosti ČR. Někteří studenti mohli nějaké zajímavosti osobně vidět, pak budou mluvit o svých zážitcích a dojmech. Vždycky je dobré mít nějaký zajímavý obrazový materiál. V textu je zmínka a třech oblastech: České Švýcarsko, Pálava, Šumava. Studenti shromažďují další informace o těchto místech. Pak diskutují o tom, zda jsou tyto oblasti pro ně turisticky zajímavé a proč. Porovnávají přírodní zajímavosti ČR s přírodními zajímavostmi své země.
Dalšími oblastmi, o kterých můžou studenti mluvit, jsou Křivoklátsko, Třeboňsko, Krkonoše a Bílé Karpaty.
Lektor rozhodne, co je pro studenty přitažlivé a zajímavé.
Studenti čtou text, obtížnější pojmy lektor napíše na tabuli: např. pískovec, rašeliniště, vápencové skály atd. Studenti vysvětlují tyto pojmy. Pak řeší úkoly d-i.
cv. 8 Příroda má mnoho tváří
Studenti si prohlédnou obrázky a říkají, co na nich vidí, jak vypadá příroda. Lektor může ještě nějaké přírodní motivy následně ukázat např. přírodu v zimě, přírodu v jiných zemích – kontrasty jehličnatý les x palmy, jezera nebo moře x poušť
Studenti pomocí obrázků opakují to, co se doposud naučili. Říkají, kdy jezdí do přírody, jaké roční období mají nejraději atd.
cv. 9  Příroda je úžasná
poslechové cvičení
Studenti si poslechnou vypravování 4 osob. Řeší úkoly ze cv. 9 + 10. Pak vypravují svými slovy příběhy z ankety. Můžou využít fotky ze cv. 9.

cv. 11 Jdeme do Zoo
poslechové cvičení
Lektor se ptá studentů, kdy byli naposledy v Zoo. Jaká zvířata tam viděli. Proč lidé chodí do Zoo?  Lektor informuje studenty o Zoo v Praze a Dvoře Králové, případně může zadat studentům úkol zjistit co nejvíce informací o Zoo v ČR.
Studenti poslouchají rozhovor a řeší úkoly a, b.
cv. 12   Co nejvíce škodí přírodě?
V tomto cvičení se studenti zamýšlejí nad devastací přírody. Vybírají z uvedených možností a zdůvodňují své rozhodnutí. Studenti uvádějí i vlastní příklady toho, co ohrožuje přírodu.
cv. 13 Jak pomoci přírodě
Studenti čtou charakteristiku 3 typů lidí a řeší úkoly a, b. Ve cv. c) vybírají z uvedených možností, jak pomáhají k ochraně přírody.
cv. 14 Přírodní katastrofy
Studenti si nejprve prohlédnou obrázky a říkají, o jaké přírodní katastrofy se jedná.
Pak si přečtou charakteristiku, ke které přiřadí přírodní katastrofu.
Dále mluví o tom, jaké přírodní katastrofy se vyskytují v jejich zemi. Zda nějakou přírodní katastrofu zažili.
Lektor může uvést příklad povodní v ČR.
Studenti diskutují o následcích přírodních katastrof, jak pomoci lidem z postižených oblastí.
Lektor napíše přehled na tabuli – přírodní katastrofa - následky
cv. 15 Sportujeme v přírodě
Studenti popisují jednotlivé druhy sportů, říkají, jaké vybavení je potřebné pro uvedený sport, zda také sportují, o jaký sport se (ne) zajímají.
Na obrázku je muž, hraje golf, potřebuje golfové hole.
 Lektor klade dodatečné otázky. Např. Proč ten muž hraje golf? Jak dlouho?  Jak často? Kde hraje golf?
cv. 16 Lektor se ptá studentů, jestli chodí na horské túry. Co si berou s sebou? Jaké mají oblečení? Kam chodí na horskou túru? Pak studenti vybírají z uvedených příkladů ve cv. 16 věci, které jsou pro ně nejdůležitější, a které nejsou vůbec důležité.
cv. 17 Nordic Walking
poslechové cvičení
Lektor se nejprve ptá studentů, jestli se tímto sportem zabývají.  Co vědí o tomto sportu. Pak studenti poslouchají vypravování a řeší úkoly.
cv. 18 Zde jsou témata k rozhovorům. Lektor rozhodne, co z toho využije a v jaké části hodiny rozhovory zařadí.

Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, proč je důležité třídit odpad. Jak se třídí odpad v jejich zemi. Co nejvíce vyhazují do odpadkového koše.

 



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz